terug naar overzicht
Referenties
1
January
2022

Hernieuwde samenwerking CAM en Jeroen Bosch Ziekenhuis; ICT voor het ziekenhuis van de toekomst

In april verlengden CAM IT Solutions en het Jeroen Bosch Ziekenhuis hun samenwerking met zes jaar. De ICT-dienstverlener ondersteunt al dertien jaar de werkplekomgeving binnen de zorginstelling in ’s-Hertogenbosch. Met het nieuwe contract gaan beide partners de uitdaging aan om de ICT voor het ziekenhuis van de toekomst vorm te geven. Jeroen van de Ven en Ronald Sam lichten de ambitieuze plannen toe.

Hoofd ICT van het JBZ, Jeroen van de Ven, vertelt dat het nieuwe contract met CAM ingrijpend is veranderd. “We hebben twee jaar geleden onze samenwerking heel goed tegen het licht gehouden. De groeiende behoefte aan flexibiliteit en het snel veranderende zorglandschap vereisen een complete technologische refresh. We hebben stevig met elkaar gesproken en dan blijkt hoe goed je elkaar na zoveel jaar partnership begrijpt. Het nieuwe plan – dat we Project Jheronimus hebben gedoopt – is dan ook een gezamenlijke inspanning, waar wij allebei beter van worden.”

Functioneel zo rijk mogelijk

Wat gaat er veranderen? Technisch ICT-adviseur Ronald Sam legt het uit: “We gaan terug naar de tekentafel om de virtuele werkplekomgeving flexibeler, eenvoudiger, device-onafhankelijk en betrouwbaarder te maken. Daartoe stappen we van Citrix over naar VMware. We gaan van Windows 7 naar Windows 10 en direct ook naar de nieuwste Office. Daarnaast gaan we automatisch licentiebeheer inregelen. Ook brengen we mobility naar een hoger niveau. Momenteel ziet de werkplekomgeving er op ieder device verschillend uit. Straks werken alle endpoints met dezelfde look & feel. Momenteel zijn we bezig om de volledige functionele specificaties van onze omgeving opnieuw te definiëren. Daar hangen we weegfactoren aan en op basis daarvan gaan we de nieuwe werkplekomgeving functioneel zo rijk mogelijk te maken. Na het inrichten van de hardware en het installeren van de software, begint de configuratiefase waarbij wij als JBZ onze functionele wensen zullen instellen.”
Jeroen van de Ven voegt daaraan toe dat het configureren de meeste tijd en inspanning zal vergen. “Een ziekenhuis is namelijk niet één bedrijf, maar het is in feite een conglomeraat van veel kleine bedrijven bij elkaar. Elk van de ongeveer veertig afdelingen – van de keuken en de technische dienst tot aan de hart/longafdeling en de maag/darm/leverafdeling – heeft een andere functionele specificatie. Daar ondersteunt CAM ons bij. Met Project Jheronimus zijn we naar verwachting tot aan het einde van dit jaar bezig.”

Van paars naar bordeauxrood

Omdat het JBZ al jarenlang vertrouwd is met de CAMCUBE zal er wat betreft het koppelen van de usecases aan de persona’s niet veel verschuiven. “CAM heeft alle usecases al in de basis gedefinieerd,” vertelt Sam. “De eerste verkenning van usecases is gedaan en de match met de persona’s is gemaakt. Nu kijken we waar de grootste gaten zitten. Tijdens het project zal die functionele finetuning per afdeling worden gedaan. In zekere zin kleuren we het paars van CAM bij naar het bordeauxrood van JBZ. Gelukkig liggen die twee kleuren erg dicht bij elkaar.”
In totaal werken er tussen de 3500 en 4000 mensen in het JBZ. Van de Ven: “Overdag werken er ongeveer 2200 mensen, maar er zijn ruim 4000 endpoints. Veel mensen vinden zo’n dekkingsgraad van 1 op 2 erg veel. Dat verandert als je uitlegt dat een medische oplossing voor de patiënt ook een endpoint is, terwijl dat niet een echte werkplek is voor de gebruiker. Toch blijven we hiernaar kijken. Als wij als ICT niet op de rem trappen, hebben we over een paar jaar een dekkingsgraad van 1 op 3 en worden de kosten onbeheersbaar. Dat geldt ook voor het onderhoud en licenties. Met geautomatiseerd licentiebeheer controleren we dat we alleen licenties betalen voor applicaties die we daadwerkelijk gebruiken.”

Overstap naar VMware

Een andere ingrijpende verandering is de overstap naar VMware. Volgens Van de Ven innoveerde Citrix niet of nauwelijks meer de afgelopen tien jaar. “Maar een van de grote bottlenecks voor ons is dat Citrix onvoldoende grafische ondersteuning biedt. Dat kan echt niet nu videoconsulting steeds belangrijker wordt en artsen moeten kunnen vertrouwen op de digitale weergave van scans of röntgenfoto’s. VMware in combinatie met de onderliggende hardware ondersteunt dat veel beter. Bovendien werken we in de Citrix omgeving veelal met puntoplossingen en met VMware gaan we toe naar één geïntegreerde suite waarbinnen al die losse oplossingen zijn ondergebracht.”

Zorg buiten het ziekenhuis

Project Jheronimus is een absolute noodzaak om als ziekenhuis relevant te blijven. “Wij willen niet de V&D worden van de zorg,” vertelt Van de Ven. “Daarom moeten we met onze ICT-omgeving niet alleen binnen, maar ook buiten het ziekenhuis zorg kunnen bieden. Ons zorggebied omvat ongeveer 300.000 mensen, dat betekent dat er in theorie 300.000 verschillende thuislocaties zijn waar ICT goed moet functioneren. Zo zetten we nu dialysemachines bij mensen thuis. Dat betekent dat er in die thuissituatie een betrouwbare ICT-oplossing moet zijn die een continue verbinding onderhoudt tussen ziekenhuis en patiënt. Informatie moet veilig en met respect voor de privacy naar het EPD worden weggeschreven. Een ander voorbeeld is de bredere ondersteuning van huisartsen. Een bloedanalyser staat nu bij de huisarts, zodat deze 80 procent van de bloedonderzoeken zelf kan doen. De uitslagen zijn direct beschikbaar en worden in ons EPD opgeslagen, wat de huisarts kan raadplegen. Deze ontwikkeling van zorg buiten het ziekenhuis gaat nu in een rap tempo. De patiënt krijgt steeds meer de regie over zijn eigen zorg. In de toekomst zal het JBZ kleiner worden en zal ICT een steeds prominentere rol gaan spelen.”

De XLA

Toen CAM en JBZ dertien jaar geleden de handen ineen sloegen, werden er SLA’s afgesproken met daaronder keiharde KPI’s. “In dit traject werken we met een XLA, waarbij het gaat over onze gebruikerservaring,” aldus Sam. “Natuurlijk zijn er nog steeds KPI’s, maar die staan veel minder nadrukkelijk op de voorgrond. Als de patiënten en de zorgprofessionals niet tevreden zijn, heeft CAM een uitdaging. Dus moet de omgeving goed presteren, flexibel zijn en continue ondersteuning bieden. ICT moet snel en gemakkelijk kunnen inspringen op de exacte zorgvraag van dat moment. JBZ is geen ICT-bedrijf maar een zorgbedrijf. Voor de technische onderlaag hebben wij de expertise van CAM nodig.”

Er waren stevige gesprekken nodig om tot deze nieuwe propositie te komen. “Er zijn natuurlijk altijd onzekerheden,” meent Van de Ven. “Die willen we tijdens project Jheronimus transformeren naar zekerheden. Dat hebben we dertien jaar geleden met succes gedaan, en we hebben er alle vertrouwen in dat we datzelfde proces nu weer ingaan.”

Meer weten over deze succesvolle samenwerking?
Of stuur een algemeen bericht

Meest recente artikelen binnen dezelfde categorie

Laatste whitepaper
Windows 10 Enigma
bekijk alle whitepapers
Laatste blog
Uw Applicaties Optimaal Beheren: Onze Expertise, Uw Voordeel
bekijk alle blogs
bekijk vacatures